Yogatherapie

In Nederland wordt yoga meestal gegeven aan groepen. Dat is een prettige en ontspannende manier om met yoga bezig te zijn. Minder bekend is de toepassing van yoga als vorm van therapie. Yogatherapie is yoga op maat; een aangepast programma gericht op het herstellen van balans in situaties waarin de energie in jouw lichaam en geest niet harmonieus kan stromen.

Yogatherapie heeft bewezen gunstig te werken bij onder andere:

  • lichamelijke pijn, bijvoorbeeld rugklachten, schouderklachten, nekklachten of hoofdpijn;
  • houdingsproblematiek, bijvoorbeeld lordose, kyphose of scoliose;
  • vermoeidheid als gevolg van lichamelijke en/of geestelijke overbelasting;
  • herstel van burn-out, overspannenheid;
  • herstel van blessures;
  • herstel van medische ingrepen.

yogatherapieYogatherapie heeft als uitgangspunt dat ieder mens beschikt over een groot vermogen tot zelfgenezing. Het beoefenen van yoga helpt om je lichaam en geest te openen voor deze kracht, zodat deze optimaal zijn werk kan doen. Dit gebeurt door een onderling samenspel van een aantal factoren:

  • het werken met een speciaal op jouw situatie, lichaam en persoon afgestemd programma van yogahoudingen en -bewegingen herstelt het vertrouwen in je lichaam en de mogelijkheden daarvan. Omdat het vaak plezierige houdingen zijn is het heerlijk om te doen, wat positieve energie geeft. De houdingen kunnen leiden tot vrijheid van pijn, een grotere ontspanning, opening en herstel van balans in je lichaam;
  • het bewust worden van en oefenen met adem, ademstroom en adembeweging werkt op een subtieler niveau. Hierbij is het mogelijk te ontdekken dat naast voedsel, adem en bloed, ook energie door het lichaam kan stromen. In combinatie met de houdingen kan je ontdekken dat energie toegang krijgttot gebieden waar deze niet kwam. Dit kan zorgen voor vitalisering van alle gebieden in het lichaam;
  • het naar binnen gaan, verstillen en observeren wat zich daar afspeelt geeft inzicht in gevoelens, emoties, en gedachten die je herstel mogelijk kunnen vertragen of verhinderen. Het combineren hiervan met de houdingen en adem kan leiden tot de ontdekking dat je zaken los kunt laten en in een nieuwe ruimte in kunt stappen.

Uit de praktijk blijkt dat mensen (soms verrassend grote) stappen richting herstel kunnen maken. Doordat je deze stappen in essentie zelf maakt, doordat je zelf oefent, en veel bewuster in je lichaam leert te leven heeft dit een aantal extra positieve effecten:

  • het vergroot je vertrouwen om zelf om te gaan met situaties zoals die zich voordoen;
  • het verkleint de afhankelijkheid van externe factoren, zoals medicijnen en therapieën;
  • het werkt preventief en behoedt lichaam en geest om uit balans te raken in toekomstige situaties.

Yogatherapie is gestoeld op de duizenden jaren oude wetenschap van Yoga uit India. In de vorige eeuw is yoga naar Europa gekomenen vooral dankzij het werk van Krishnamacharya, Desikachar en B.K.S. Iyengar toegankelijk gemaakt voor de hedendaagse, Europese mens. Met name Desikachar is voorloper geweest in individuele yoga, wat later is uitgegroeid tot yogatherapie en in het bijzonder de Structurele Yogatherapie, zoals beschreven door mijn leraar Mukunda Stiles.